recallprocedure voor leveranciers
WAARVOOR DIENT DEZE PAGINA?
Op deze pagina vinden leveranciers van medische hulpmiddelen informatie over de te volgen procedure in het geval van een recallmelding of veilgheidswaarschuwing.
WAT IS EEN ‘RECALL’?
Onder een recall wordt verstaan een safety note, of anderszins een melding van ernstige aard aan een medisch hulpmiddel, die een veilig gebruik daarvan kan belemmeren. Onder een recall wordt ook verstaan een melding m.b.t. (vrijwillige) terugtrekking van een medisch hulpmiddel.
WAT IS DE PROCEDURE?
Wanneer er sprake is van een recall verzoeken wij u ons dit onverwijld te melden via email aan het adres: zorg@dokn.nl. Vermeld u daarbij als onderwerp van de mail ‘BELANGRIJK: RECALL/VEILIGHEIDSWAARSCHUWING [MEDISCH HULPMIDDEL]!’. Zodra wij de melding hebben ontvangen zullen wij de ontvangst daarvan bevestigen.
Het is uw verantwoordelijkheid dat uw melding ons zo snel mogelijk bereikt. Zorgt u er daarom a.u.b. voor dat u de melding ook nog eens per telefoon bevestigt. Dit kan tijdens onze telefonische openingstijden (zie voor de meest actuele tijden onze website: https://dokn.nl/route-contact) via het nummer 085-0703793. Buiten die openingstijden kunt u de voicemail inspreken. Deze luisteren wij direct de ochtend van de eerstvolgende werkdag, vóórdat wij open gaan, af.
Uw mail moet in ieder geval de volgende informatie bevatten:
referentienummer (indien van toepassing);
beschrijving van het betreffende medisch hulpmiddel (evt. artikelnummer, serienummer, batch/LOTnummer);
reden voor de recall of veiligheidswaarschuwing;
het (mogelijke) risico voor de gezondheid;
de urgentie van het probleem;
de maatregelen die wij moeten nemen en de rol die u hierin als leverancier speelt;
hoe u ervoor gaat zorgen dat onze bedrijfsvoering niet (langer dan noodzakelijk door de recall) gestaakt hoeft te worden (bijv. levering tijdelijk vervangend apparaat of ander alternatief);
of er een melding is gedaan aan de bevoegde instantie en de overwegingen die tot die beslissing hebben geleid;
bij wie wij rechtstreeks terecht kunnen met vragen over de melding en de voortgang.