de aandacht en expertise die u verdient

veelgestelde vragen

herhaalrecepten

  • Voor het verkrijgen van een herhaalrecept kunt u het daarvoor bestemde formulier via ons portaal insturen. Wij sturen u dan binnen 2 werkdagen een herhaalrecept per e-mail.

factuur

  • Omdat wij geen contracten met zorgverzekeraars hebben, versturen wij de factuur niet zelf naar uw zorgverzekeraar, maar krijgt u deze rechtstreeks van ons. U bent dan ook zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling van de factuur. Hier is meer te vinden over onze betalingsvoorwaarden. De factuur kunt u zelf indienen bij uw zorgverzekeraar die dan bepaalt welke vergoeding aan u wordt uitgekeerd. Deze vergoeding is afhankelijk van uw verzekeraar en uw polis. Leest u voor meer informatie verder onder Vergoedingen

  • In de zorg wordt gewerkt met zorgtrajecten. Een zorgtraject wordt pas na 90 dagen (bij een eerste consult), of na 120 dagen (bij een herhaalconsult voor dezelfde aandoening als het eerste consult) afgesloten. Pas na afloop van die termijn kunnen wij u een factuur sturen. Omdat er ook nog enige administratieve handelingen plaatsvinden voor een factuur gestuurd kan worden, kan het soms zijn dat u pas geruime tijd nadat uw afspraak plaatsvond een factuur ontvangt. Het maakt echter voor een te verkrijgen vergoeding niet uit dat u pas later een factuur ontvangt.

    De startdatum van het zorgtraject is leidend voor het jaar waarvoor de vergoeding geldt, niet de datum van de factuur.

  • Het kan zijn dat bepaalde zorgactiviteiten op uw factuur tweemaal vermeld zijn, bijvoorbeeld ‘Onderzoeken van verschillende structuren van het oog met behulp van terugkaatsend licht (OCT)’ en ‘Uitvoeren van een gezichtsveldonderzoek, waarbij de blik op een punt wordt gericht (en vastgehouden) en met een druk op een knop wordt aangegeven wanneer een lichtsignaal wordt gezien’. Dit is geen fout. Het gaat hier om activiteiten die aan beide ogen worden verricht en per oog moeten worden geregistreerd volgens de regelgeving.

  • Het hashtotaal is op het eerste gezicht een onoverzichtelijke brij aan cijfers en letters. Deze code moeten wij echter op de factuur vermelden en is van belang voor de zorgverzekeraar. Het betreft dus geen fout.

  • De startdatum van het zorgtraject is bepalend voor hoe de verzekeraar uw vergoeding berekent. Als u in 2022 nog een resterend eigen risico had en u ontvangt van ons in 2023 een factuur voor een zorgtraject dat startte in 2022, dan zal de verzekeraar uw eigen risico van 2022 aanspreken. De startdatum van het zorgtraject waar de factuur op ziet is te herkennen aan de ‘openingsdatum’ op de factuur.

    U moet een factuur die als startdatum van uw zorgtraject een datum in 2022 heeft, indienen bij uw zorgverzekeraar van 2022.

  • Voor het plaatsen van een punctumplug wordt per oog gedeclareerd. U ontvangt dus, als u in beide ogen een plug heeft gekregen, twee facturen die qua inhoud identiek zijn. Dit is dus geen fout of een dubbele factuur. U zult zien dat het factuurnummer anders is.

VERWIJZING

  • Door ons verleende zorg komt alleen voor vergoeding in aanmerking wanneer wij beschikken over een geldige verwijzing. Die verwijzing dient bij ons binnen te zijn VOORDAT uw afspraak plaatsvindt. De enige uitzondering hierop is een spoedconsult. In dat geval is geen verwijzing noodzakelijk. Indien u volledig zelf wilt betalen voor het consult kunt u zonder verwijzing terecht bij ons. Kijkt u hier voor het maken van een afspraak.

  • Artsen, optometristen, en orthoptisten zijn allen bevoegd om u naar ons door te verwijzen. Zij zullen zorgen voor een verwijsbrief. De AGB-code van de zorgverlener dient vermeld te worden in de verwijsbrief. 

CONSULTEN

  • Er vindt eerst een vooronderzoek plaats door een optometrist. De optometrist inventariseert uw klachten, meet uw gezichtsscherpte en bepaalt wat er verder aan aanvullend onderzoek nodig is. Afhankelijk van uw klachten worden uw pupillen wel of niet wijd gedruppeld. Na het vooronderzoek van de optometrist wordt u gezien door de oogarts. De oogarts stelt in overleg met u de behandeling in.

  • Ja. Conform de regels van de Nederlandse Zorgautoriteit kan een consult ook via de telefoon of e-mail plaatsvinden. Een telefonisch of e-consult geldt zodoende ook als een herhaalconsult, waarop dezelfde tarieven van toepassing zijn als op een face-to-face consult. Enkel wanneer het gaat om een herhaalrecept, het doorgeven van een uitslag van een onderzoek of een simpele toelichting die ook door een administratief medewerker gegeven kan worden geldt een telefonisch of e-consult niet als herhaalconsult.

    Belt of mailt u ons op eigen initiatief voor aanvullend advies over uw klacht, houdt u er dan dus rekening mee dat dit als een consult wordt gefactureerd. 

  • In Nederland wordt gewerkt met zogenaamde ‘zorgtrajecten’ voor de berekening van wat geleverde zorg kost. Een zorgtraject duurt 90 dagen na een eerste afspraak en elk vervolgtraject duurt 120 dagen. Alles wat wij binnen die periode aan zorg aan u leveren, wordt bij elkaar genomen. Het resultaat daarvan levert een zorgproduct op. Vooraf is niet altijd goed in te schatten hoeveel zorg u binnen een zorgtraject nodig heeft. Daarom kan het zijn dat onderstaande informatie in uw geval anders uitpakt.

    Deze informatie is dus niet uitputtend en geldt slechts in het algemeen voor een droge ogen consult bij wijze van voorbeeld.

    In het geval van droge ogen wordt een eerste consult gedeclareerd volgens declaratiecode 15B640 en zorgproductcode 079899015. Het daarbij behorende tarief is €210,03 voor 2024.

    Wanneer u binnen een zorgtraject meerdere consulten (2 tot 4) heeft (hieronder vallen ook consulten per telefoon en e-mail), gaat het in de meeste gevallen om declaratiecode 15B635 en zorgproductcode 079899010. Het tarief dat daarbij hoort is €446,46 voor 2024. Bij meer dan 4 consulten binnen een zorgtraject gaat het tarief verder omhoog naar €808,73 voor 2024.

    Voor andere aandoeningen gelden andere codes en kunnen de tarieven afwijken. Een volledig overzicht van onze tarieven is te raadplegen via TARIEVEN.

ZORGVERZEKERAARS

  • Uw verzekeraar is verplicht om een factuur in behandeling te nemen, ook al hebben wij geen contracten met verzekeraars. Onze factuur voldoet aan alle wettelijke eisen die daaraan gesteld worden. Uw verzekeraar mag de factuur dus niet weigeren. Tot op heden is elke factuur uiteindelijk gewoon in behandeling genomen.

  • Wij weten uit ervaring dat deze reden wel eens gebruikt wordt door sommige verzekeraars om aanvankelijk niet tot vergoeding over te gaan. Deze reden is echter onjuist. Zowel de Droge Ogen Kliniek Nederland als dr. Vehof beschikken over een geldige AGB-code. De AGB-code van Droge Ogen Kliniek Nederland is 22227665. Wij zijn bevoegd om medisch specialistische zorg te verlenen. Wij hebben geen contracten met zorgverzekeraars, maar dat is ook geen vereiste om voor vergoeding in aanmerking te komen.

    Als uw verzekeraar deze reden aandraagt om niet tot vergoeding over te gaan, kunt u het beste contact opnemen met uw verzekeraar en vragen om een herbeoordeling. Onze ervaring is dat dit alsnog tot acceptatie leidt. Wij kunnen hierin niets voor u betekenen. 

AGB-Code

  • De AGB-code van de Droge Ogen Kliniek Nederland is 22227665.