VeRGOEDINGEN
Droge Ogen Kliniek Nederland heeft geen contracten met zorgverzekeraars. Dit kan gevolgen hebben voor de vergoeding die u van uw zorgverzekeraar ontvangt en ook voor de wijze waarop u betaalt. Uw vergoeding is afhankelijk van welk soort polis u heeft. Hieronder vindt u meer informatie over de verschillende soorten polissen.
Naturapolis
Als u een naturapolis heeft, vergoedt uw verzekeraar een bepaald percentage van de behandeling bij niet-gecontracteerde zorgaanbieders, zoals wij. Dit percentage verschilt per polis en ligt doorgaans tussen de 46% en de 83% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Raadpleeg uw polis en verzekeringsvoorwaarden om er achter te komen welk percentage voor u geldt. Hier vindt u alles over onze tarieven.
COMBINATIEpolis
Vrijwel elke verzekeraar biedt naast de naturapolis ook een combinatiepolis aan. Een combinatiepolis vergoedt in het geval van medisch-specialistische zorg (zoals wij die ook leveren) 100% als de tarieven marktconform zijn.
Bij een combinatiepolis is het zo dat de verzekeraar sommige zorg vergoedt alsof het een naturapolis betreft en andere zorg op basis van restitutie. Medisch-specialistische zorg - zoals de zorg die wij leveren - wordt dan vrijwel altijd vergoed op basis van restitutie. Dat betekent volledig. Checkt u echter altijd de voorwaarden van uw combinatiepolis goed zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Doorgaans is de vergoeding bij een combinatiepolis 100% omdat wij gemiddelde marktconforme tarieven hanteren.
Als u in een jaar meer dan één consult bij ons heeft, bent u met een combinatiepolis vaak al beter af dan met een naturapolis (zodra u door uw eigen risico heen bent, zie hieronder).
Eigen risico EN EIGEN BIJDRAGE
Iedereen in Nederland heeft te maken met het wettelijk verplichte eigen risico, ongeacht welk type polis u heeft en ongeacht of u gebruik maakt van gecontracteerde of niet-gecontracteerde zorg.
Het minimaal vastgestelde eigen risico voor 2025 is €385. U betaalt dus altijd de eerste €385 die u aan zorg krijgt zelf. In dat geval maakt het soort polis dus ook niet uit. U kunt er ook nog voor kiezen om het eigen risico vrijwillig te verhogen. Dat levert u een premievoordeel op, maar betekent ook dat u meer zorg zelf moet betalen.
Op de site van Zorginstituut Nederland staat meer uitleg over het eigen risico: https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/eigen-risico-zvw
Eigen risico is iets anders dan een eigen bijdrage. De eigen bijdrage is het bedrag dat uw zorgverzekeraar niet vergoedt als u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat. Dit geldt alleen wanneer u een naturapolis heeft. Wanneer uw polis bijvoorbeeld 60% van de factuur vergoedt is de andere 40% uw eigen bijdrage. Dit staat los van uw eigen risico.
REKENVOORBEELD
Stel dat u in een jaar nog geen zorg heeft gehad. U heeft een naturapolis en uw eigen risico is niet vrijwillig verhoogd. Uw volledige eigen risico van €385 staat dus nog open. U ontvangt van ons een factuur van €1000. Deze dient u in bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar vergoedt daarvan bijvoorbeeld 60%, omdat u naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder bent geweest. U ontvangt dus een vergoeding van €600. Het overige deel, €400, is uw eigen bijdrage.
U betaalt ons het volledige bedrag van €1000. Op de €600 die uw zorgverzekeraar vergoedt wordt uw eigen risico afgetrokken. U ontvangt van uw zorgverzekeraar dus een bedrag van €600-€385 = €215.
De volgende keer dat u zorg ontvangt betaalt u alleen uw eigen bijdrage, omdat uw eigen risico al op is. In dat geval zou u in het voorbeeld dus €600 van uw zorgverzekeraar ontvangen.
Facturatie
Wij sturen u rechtstreeks een factuur voor de zorg die wij leveren. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van de factuur.
Om de vergoeding van uw verzekeraar te ontvangen, dient u zelf de factuur naar uw verzekeraar op te sturen. Die zal vervolgens beoordelen op welke vergoeding u recht heeft en dat bedrag aan u uitbetalen. Voor onze betalingsvoorwaarden zie Betalingsvoorwaarden. De verzekeraar betaalt de vergoeding aan u, als verzekerde, uit.
In Nederland is het voor medisch-specialistische zorg zo geregeld dat per 90 of 120 dagen gekeken wordt naar welke zorg er in die periode is verleend. Pas na afloop van die periode kunnen wij bepalen wat wij in rekening moeten brengen. Daarom volgt een factuur pas enkele maanden nadat u een consult heeft gehad.
Omdat wij geen contracten hebben met verzekeraars, hebben wij geen invloed op de vergoeding die uw verzekeraar aan u uitkeert. Bent u het dus niet eens met het bedrag dat uw verzekeraar vergoedt, dan zult u contact op moeten nemen met uw verzekeraar.
hoe werken zorgtrajecten/DBC’s
In de zorg wordt gewerkt met DBC’s/zorgtrajecten. Een zorgtraject wordt na 90 dagen (na een eerste consult), of na 120 dagen (bij een herhaalconsult voor dezelfde aandoening als het eerste consult) afgesloten. Pas na afloop van die termijn kunnen wij u een factuur sturen.
De kosten van een behandeling, een zogenaamd DBC-zorgproduct, zijn gebaseerd op de gemiddelde kosten van die behandeling. Het is dus geen optelsom van de kosten voor de activiteiten, maar gebaseerd op de gemiddelde kosten die gemaakt worden bij het behandelen van een patiënt.
De startdatum van het zorgtraject is leidend voor het jaar waarvoor de vergoeding geldt, niet de datum van uw afspraak of de datum van de factuur. De startdatum staat in de middelste kolom van de factuur als ‘openingsdatum’.
VOORBEELD
Stel dat uw eerste consult bij ons op 3 september 2024 plaatsvond. Daarna hebt u een herhaalconsult gehad op 29 oktober 2024. Het eerste zorgtraject loopt dan van 3 september 2024 t/m 2 december 2024 (90 dagen). Wij sturen u dan enkele weken na de sluitingsdatum een eerste factuur met één bedrag voor beide afspraken.
Daarna blijft u bij ons onder behandeling. U heeft herhaalconsulten op 3 januari 2025 en 31 maart 2025. Het vervolgtraject loopt dan van 3 december 2024 t/m 2 april 2025 (120 dagen). Enkele weken na die datum ontvangt u van ons een nieuwe factuur voor de afspraken in die periode. De openingsdatum van het zorgtraject ligt nog in 2024, dus moet u de factuur laten afhandelen door de verzekeraar van 2024. Ook uw eigen risico van 2024 is op die factuur nog van toepassing. Het maakt dan niet uit dat uw afspraken in die periode allebei in 2025 plaatsvonden en u ook pas een factuur ontvangt in 2025.
Voordelen voor de patiënt
Los van de specifieke expertise heeft de Droge Ogen Kliniek Nederland verschillende voordelen ten opzichte van reguliere ziekenhuizen en klinieken.
Bij de Droge Ogen Kliniek Nederland zijn de lijnen kort en staat persoonlijke benadering voorop.
Onze gemiddelde consulttijd ligt tussen de 20 en 30 minuten per patiënt, veel hoger dan bijvoorbeeld in ziekenhuizen, waar de gemiddelde consulttijd op 10 minuten ligt. Doordat wij de kosten lager kunnen houden vergeleken met ziekenhuizen, hoeven wij toch niet een hoger tarief te vragen.
Wij proberen onvergoede behandelingen zo toegankelijk mogelijk te maken voor onze patiënten. Zo worden onze aanvullende behandelingen als enige in Nederland tegen kostprijs aangeboden.
Belangrijk is ook dat u wij u op korte termijn kunnen ontvangen voor een consult. Wanneer u naar een ziekenhuis gaat, kan de wachttijd flink oplopen. Bij ons kunt u op relatief korte termijn terecht met uw probleem.